Üdvözöljük az ezred honlapján!

J-20 lopakodó vadászrepülőgép

 

Változik Amerika véleménye a kínai lopakodóról

Megosztja az elemzőket a J-20 Chengdu, az ötödik generációs kínai vadászrepülőgép, ami január 11-én emelkedett első alkalommal a levegőbe. Egyesek álláspontja szerint a repülő egy tákolmány, nem érdemli meg a lopakodó (ami inkább csökkent észlelhetőséget jelent) jelzőt, míg mások szerint a repülőgép megjelenése az F-22 Raptorok további fejlesztésére és beszerzésére, valamint csendes-óceáni stratégiájának felülvizsgálatára fogja ösztönözni az Egyesült Államokat.


„Ha a kínaiak hatásosan tudják alkalmazni az AESA (Active Electronically Scanned Array – aktív elektronikus sugáreltérítésű) radarokat, a hajtóműveket és a lopakodó technológiát, akár az is kiderülhet róla, hogy egy nagyon-nagyon félelmetes repülőgép”– állítja David Deptula altábornagy, az Egyesült Államok légierejének nemrég nyugállományba vonult felderítő főnöke. Deptula szerint az F-22 Raptorhoz hasonlóan a  J-20 szintén képes lehet nagy magasságban végrehajtott hangsebesség feletti őrjáratozásra, ráadásul mennyiségileg több, köztük jelenleg még fejlesztés alatt álló fegyver hordozására is alkalmas lesz. A tervezett fegyverzet három fő osztályát az amerikai vetélytársakénál nagyobb hatótávolságú levegő-levegő rakéták, a tenger- és földfelszíni célpontok elleni fegyverzet, valamint lehetséges műhold romboló fegyverek alkotják.Egy ilyen képességekkel rendelkező vadászrepülőgép bevethető lenne légi utántöltő repülőgépek és a olyan nagy értékű repülőgépek ellen is, mint az AWACS (Airborne Early Warning and Control System) feladatokat ellátó E-3 Sentry és a felderítő, illetve csapásrávezető feladatokat ellátó E-8 JSTARS (Joint Surveillance Target Attack Radar System).J-20 repülés közben

Deptula tábornok véleménye szerint a J-20 sárkány-szerkezete fejlettebb, mint az orosz ötödik generációs vadászgépnek, a PAK-FA-nak (Перспективный авиационный комплекс фронтовой авиации – Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexuma), mely mindenképpen azt sejteti, hogy a kínai repülőipar megelőzte az oroszt. Emellett a két repülőgép felbukkanása azt jelzi, hogy az Egyesült Államok előnye ezen a téren kezd elillanni. „Az elmúlt 25 évben az Egyesült Államok egyeduralkodónak számított a lopakodó technológia alkalmazása területén. Azonban most, hogy az oroszok és a kínaiak is szert tesznek erre a képességre, látni fogjuk amint az előnyünk nagyon gyorsan eltűnik, és ez jelentős hatással lesz kidolgozott műveleti terveinkre is – állítja az amerikai légierő nyugállományú felderítő főnöke. A J-20 első repülése fel kell, hogy keltse az amerikai stratégiai tervezők fegyelmét, ha fenn kívánják tartani a légi és tengeri erőfölényt a Csendes-óceáni térségében.” A J-20 feltűnése mindenesetre arra kell, hogy késztesse a felelős döntéshozókat, hogy vizsgálják felül az F-22 sorozatgyártásának leállítását.

Az F-22 gyártója a Lockheed Martin hivatalos közleménye alapján a 187. és egyben utolsó Raptor (4095 lajstrom számmal) ütemterv szerinti leszállítsa 2012 áprilisában várható. Jeff Babione-nak, a Lookheed Martin F-22 vezérigazgatójának emailben tett nyilatkozata szerint a vállalat – a Légierő utasításával összhangban – jelenleg azon dolgozik, hogy megóvja a gyártáshoz szükséges szerszámgépsort és tudást a szériagyártás újraindításához. A mintegy 30.000 darabos, kormányzati tulajdonú szerszámzat Kaliforniában, a Szárazföldi Hadsereg Sierra-i raktárbázisán lesz konténerekben elraktározva, míg a használati útmutatók és más gyártási információk elektronikus formában kerülnek tárolásra.

J-20 felszállásEgy kongresszusi tisztviselő kijelentése szerint a Raptor gyártásának folytatása megfizethetetlenül költséges lenne. Néhány beszállító és ellátó cég már 2008 júliusában megkezdte a leállást. Az újraindítás és a sorozatgyártás fenntartása nagyon költséges lenne, ami a szükséges plusz anyagi források miatt jelentősen megterhelné a védelmi kiadásokat.

David Deptula szerint a J-20 arra ösztönzi az Egyesült Államokat, hogy megkezdje a munkát az F-22-t felváltó típussal, mivel a kínai vadászrepülőgép szolgálatba állítása öt - hét éven belül várható, amikor a Raptor már több, mint 15 éves lesz. „Elsősorban azért szükséges dolgoznunk a hatodik generációs vadászrepülőgép fejlesztésén, mert Kína hagyományos (fejlesztési) doktrínája szerint a kutatás és fejlesztés két generációval jár a szolgálatban lévő típusok előtt. Így már dolgoznak a J-20 utáni vadászrepülőgép tervein.”

Más elemzők reakciói kevésbé lelkesek.

A Lexington Intézet (Arlington, Virginia) elemzője, Loren Thompson  véleménye szerint a J-20 megjelenésében megegyezik egy nagy hatótávolságú csapásmérő repülőgéppel, amely a távolabbi kínai stratégiai céloknak megfelelően gátolja majd az Egyesült Államok fegyveres erőinek hozzáférést a Csendes–óceán nyugati téréségéhez. A J-20 különösen kis radar keresztmetszete azonban – az amerikai F/A-18E/F Super Hornet-hez hasonlatosan – csak szemből jelentős. „A lopkodó képesség léte szemből – és nem oldalról vagy hátulról – arra enged következtetni, hogy a repülőgépet távoli tengeri célpontok vagy olyan ország, mint Japán (esetleg Tajvan), elleni csapásra tervezték” – állítja az elemző.

Thompson kételkedik abban is, hogy a J-20 az F-22-höz hasonló légi fölény vadászrepülőgép lenne, bár az adott aszimmetrikus földrajzi körülmények ismeretében talán egy nagy hatótávolságú tengerészeti csapásmérő repülőgép még aggasztóbb számunkra (t.i az Egyesült Államok számára), mint egy F-22-höz hasonló repülőgép. Véleménye szerint a kínaiak kifejlesztettek egy félelmetes sárkány-szerkezetet, de az érzékelők tekintetében a J-20 fedélzetén található berendezések nem valószínű, hogy összehasonlíthatók azzal, ami pl. az F-35 Lightning II Közös Csapásmérő Vadászrepülőgép (Joint Strike Fighter) fedélzetén találhatók. Azon kívül Kína más területeken – pl. a hajtóművek – sem kész felvenni a versenyt az Egyesült Államokkal.

J-20 földi kiszolgálásaA Teal Group elemzője, Richard Aboulafia még inkább lehűti a J-20 körüli érzelmeket. „Ez egy tákolmány vagy egy hibás darabokból összedobott gép” – mondja az elemző. Soha nem láttam még ilyen túlfűtött hisztériát.” Aboulafia osztja Thompson nézetét, miszerint a kínaiak nincsenek a rendszer-integráció és az alkalmazandó technológia birtokában egy valódi ötödik generációs vadászrepülőgép kifejlesztéséhez, s véleménye szerint legfőképp a hajtómű-fejlesztés területén vannak problémáik. Jelentések szerint az egyik J-20 prototípus a Shenyang Liming WS-10 hajtóművel került összeszerelésre, mely katasztrofális meghibásodást szenvedett repülés közben, míg egy másik az orosz SZU-27-ből ismert AL-31 hajtóművet használja. Véleménye szerint a J-20 lopakodó képességének megléte még szemből sem bizonyos a repülőgép kacsaszárny elrendezésének (a vízszintes vezérsík a szárnyak előtt van) köszönhetően, mivel így repülés közben visszaveri a radarjeleket. Aboulafia szerint az Egyesült Államok túlbecsüli a kínai repülőgépet, ahogy a Légierő túlértékelte a szovjet MIG-25 Foxbat vadászrepülőgépet is a hidegháború ideje alatt. Joseph Nye, a Harvard Egyetem professzor mondta Foreign Policy magazinnak: „Amerikai jellegzetesség túlbecsülni a kínaiakat, és az ők (t.i. az amerikaiak) ön-túlbecsülésének alapja a saját önhittségük.”

2011.február 20.
Fordította: Kézy Balázs százados
Forrás: DefenseNews