KEP00

A NORAD idén is mindent bevet a Mikulás követésére

Az ünnepek közeledtével nemsokára ismét lehetőség nyílik arra, hogy az érdeklődők nyomon követhessék a Mikulás varázslatos útját december 24-én. A korábbi komoly témák mellett, reményeink szerint a NORAD decemberi „fő feladatával” kapcsolatos cikk is sok érdekességet rejt majd, melyek ráadásul jó szolgálatot tehetnek az ünnepekre hangolódásban.

Létezik egy, a légvédelmi rendszerek szempontjából rendhagyó és különleges hagyomány az ünnepi időszakban, ami kevésbé ismert KEP01-1hazánkban. Az Észak-Amerikai Légvédelmi Parancsnokság (North American Aerospace Defense Command – továbbiakban NORAD) idén karácsonykor is nyomon követi a Mikulás útját a gyerekek legnagyobb örömére. A már több mint 60 éves tradíció szívet melengető története jól mutatja, hogy a légvédelem eszközei, szakemberei alaprendeltetésük mellett varázslatos dolgokra is képesek…

A hagyomány eredetét tekintve a visszaemlékezések nem feltétlenül egységesek, a legismertebb változat szerint minden egy nyomtatási hibával kezdődött. 1955 novemberében egy Colorado Springs-i Sears áruház feladott egy reklámfogásnak szánt hirdetést a Mikulás nevében, melyben felhívták a gyerekekKEP02 figyelmét, hogy aki szeretne beszélni a Télapóval, telefonon elérheti a megadott számon.

Egy apró figyelmetlenség miatt a telefonszám egyik számjegyét elírták, így az áruházi Mikulás helyett a hívások a NORAD jogelődjének, a Kontinentális Légvédelmi Parancsnokság (Continental Air Defense Command – CONAD) a hadműveleti ügyeleteséhez, egy bizonyos Harry Soup ezredeshez futottak be. Az ezredes hamar feltalálta magát, és arra utasította szolgálatban levő kollégáit, hogy a beérkező hívásokat fogadva tájékoztassák a gyerekeket a Mikulás rénszarvas-fogatának ”aktuális pozíciójáról” (talán említeni sem szükséges, de az angolszász hagyományok szerint a Mikulás hozza a karácsonyi ajándékokat, minden gyereket meglátogatva a Szenteste folyamán).

A kezdetben csupán néhány lelkes katona segítségével indult tradíció évről-évre tovább fejlődött, mígnem tavaly a kormányzati leállás ellenére több mint 1500 önkéntes az Egyesült Államok és Kanada légierejétől (ez a két állam üzemelteti közösen a NORAD-ot) fogadta a hívásokat és válaszolt az e-mail-ekre. Idén a múlt évhez hasonlóan néhány szerencsés gyereknek pedig az Egyesült Államok elnöke, Donald Trump és a First Lady, Melania Trump válaszol majd.

December 24-én, magyar idő szerint 12:00-ás kezdettel a https://noradsanta.orKEP03-1g weblapon keresztül 25 órán át nyomon lehet követni a Télapó útját. Természetesen a Facebookon, Twitteren és a Youtube-on is elérhetőek, és a teljesség kedvéért mindkét nagy mobilos platformra letölthető alkalmazás is a kíváncsi gyerekek rendelkezésére áll.

A fent említett honlapon sok érdekes információt találhatunk a rénszarvas-fogat követésének folyamatáról. Következzenek tehát a ”hivatalos forrásból származó szakmai titkok”, amik segítségével megvalósulhat a karácsonyi csoda…

Első lépésben a radarok játszanak kulcsszerepet. A NORAD Északi Figyelmeztető Rendszere (North Warning System) 47 modern radarállomása folyamatosan figyeli az Északi-sarkot, és a Mikulás szánjának felszállása pillanatában továbbítja annak pontos pozícióját a ballisztikus rakéták ellen korai előjelzésre használt műholdak felé. Ezután már a geostacionárius pályán található műholdak infravörös érzékelői könnyedén detektálják és nyomon követik Rudolf rénszarvas piros orrának hőjelét, melynek intenzitása egy légierős tiszt szerint megegyezik a ballisztikus rakéták indításakor tapasztalhatókkal. A NORAD világszerte elhelyezett speciális, úgynevezett Mikulás-kamerái az adott országban a Télapó érkezése előtt egy órával készenlétben állnak, és amint elhalad KEP04előttük a rénszarvas-fogat, az elkészült fotókat és videókat azonnal feltöltik a hivatalos honlapra.

A NORAD alárendeltségébe tartozó vadászrepülők is kiveszik a részüket a feladatból. Amint a Mikulás belép Kanada légterébe, egy új-fundlandi légibázisról felszállnak a kanadai CF-18-asok, hogy megkezdjék a rénszarvas-fogat kíséretét. Kanadán keresztül további légibázisok pilótái veszik át egymástól a kíséretet az Egyesült Államok határáig, ahol F-15, F-16 és F-22 vadászrepülő-típusok segítségével biztosítják az útját dél fele. A felsorolt rendszerek hatékony együttműködésének következtében bármely pillanatban nagyon megbízható, folyamatos információk állnak rendelkezésre a Mikulás hollétéről.

Természetesen a gyakran ismételt kérdésekre is elérhetőek a hivatalos válaszok, melyek az alábbiakban olvashatóak a teljesség igénye nélkül.

- Milyen idős a Mikulás?

„ Nem lehet tudni biztosan, de a NORAD hírszerzése szerint legalább 16 évszázadra tehető a kora”

- Hogyan képes a Mikulás 24 óra alatt beutazni a világot?

„ A NORAD hírszerzési jelentései alapján számára máshogy telik az idő, ami nekünk 1 nap, az Ő számára talán KEP05-1hetekig vagy hónapokig tart. Mivel a boldogságszerzés fontos feladatát nem lehet elkapkodni, az egyetlen logikus következtetés, hogy a Mikulás a saját tér-idő kontinuumában létezik”

- Hogy néz ki a Mikulás?

„ A vadászgépekből készült fényképek alapján kb. 170 cm magas, 115 kg, hosszú fehér szakállal és tekintélyes pocakkal”

- Van a NORAD-nak bármilyen információja a Mikulás szánjáról?

„A kérdéses szán egy többcélú, bármilyen időjárási körülmények között üzemeltethető, függőleges fel- és leszállásra képes eszköz, mely utántöltés nélkül is hatalmas távolságok megtételére képes mintegy 60 000 tonna hasznos teherrel”

A visszaszámlálás már elindult, tehát ha valaki szeretne a saját szemével meggyőződni a NORAD rendszereinek hatékonyságáról, adott a lehetőség…

Győr, 2019. 12. 23.

Fordította/szerkesztette:    Hajnal István őrnagy

Vadász István százados

 

 https://noradsanta.org

https://en.m.wikipedia.org/wiki/NORAD_tracks_Santa

www.veterans.gc.ca

https://www.noradsanta.org/?visit=footerPressroom