Üdvözöljük az ezred honlapján!

1

Tűzvezetési gyakorlás

A 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred – pontosabban annak a Magyar Honvédség kettesszámú zászlóalj harccsoport MISTRAL szakaszába beosztott katonái – egy háromnapos tűzvezetési gyakorlással kezdték meg intenzív felkészülésüket a májusi ellenőrzésre. Céljuk a tavalyi évhez hasonlóan idén sem lesz kisebb, mint a rendkívül magas szakmai elvárásoknak megfelelve, legalább „satisfactory”, vagyis a „jó” minősítés megszerzése.

 



A CREVAL (Combat Readiness Evaluation)
kifejezés nem mást takar, mint a NATO Műveleti Parancsnokságának (Allied Command Operations) a szövetségi műveletekre felajánlott és kijelölt szárazföldi alegységek alkalmazási készenlétének felmérési és értékelési rendszerét. Az MH 5. Bocskai István Lövészdandárra épülő kettesszámú zászlóalj-harccsoport MISTRAL légvédelmi rakétamodulját természetesen a Rába-parti város alakulata biztosítja egy szakasz szintű alegységgel.

A NATO és nemzeti ellenőrök vizsgálódására történő elméleti felkészülés már januárban kezdetét vette a győri ezrednél, mely általános katonai alapismereteken túl a szükséges speciális szakmai tudásanyagot is felölelte. Az elmaradhatatlan előadások és elengedhetetlen tantermi foglalkozások után azonban immár egy szakharcászati gyakorlat végrehajtásán volt a sor.

3A tűzirányítási gyakorlás által szimulált helyzetben a skarlátpiros barettsapkás katonáknak légvédelmi oltalmazást kellett nyújtaniuk szárazföldi csapatok számára, vagyis megvédeni őket az ellenséges légi tevékenységtől, a légi felderítéstől és a légi csapásoktól, megakadályozni megsemmisítésüket, gátolni harcértékük csökkenését, ily módon növelni a saját erők cselekvési szabadságát, illetve hozzájárulni a meghatározott műveleti feladat eredményes teljesítéséhez.

Az ezred belső gyakorlóterén végrehajtásra került kiképzési tevékenység során a közeli hatótávolságú MISTRAL légvédelmi rakétarendszer minden technikai eszközét használták a kezelők, vagyis a repülőeszközök felderítésére, azonosítására és az alárendeltek tüzének irányítására szolgáló MCP 4felderítő radarokat, a Mercedes Unimog terepjáró tehergépjárműre telepített ATLAS indítóállványok infravörös önrávezetés elvén működő rakétáit. Az összetett műveleti feladat teljesítése az 2. légvédelmi rakétaosztályon túl a Vezetési zászlóalj közreműködését is igényelte, amely a K-1P automatizált tűzvezető rendszer részét képező FDC tűzvezető kabin, valamint a repülőeszközök pozíciójának és mozgásparamétereinek meghatározása, hovatartozásának (idegen-barát) megállapítása szolgáló SZT–68U rádiólokátor állomás üzemeltetését biztosította.

A tűzvezetési gyakorlás ugyan sikeresen zárult, ám az érintett állomány előtt álló feladatok ezzel még koránt sem értek véget. Márciusban egy alegység összekovácsoló gyakorlat vár a katonákra, majd április végétől már a zászlóalj egészével készülnek közösen a májusi ellenőrzésre. A 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédeinek hozzáállását elnézve azonban bizton állítható, hogy a győri katonákon nem fog múlni a siker.


Győr, 2013. február 20.
Sályi Gergő őrm.